Online világ veszélyei a gyerekek lelki fejlődésére

Továbbképzési nyilvántartási szám: SZTK-A-61200/2023.

Továbbképzési pontérték: 13 pont

IDŐPONT: 9.00-16.00 óra

REGISZTRÁCIÓ:  8.30 órától

HELYSZÍN: József Attila Művelődési és Konferencia Központ – 3100 Salgótarján, Fő tér 5.

PROGRAM

Az okoscumitól a felnőtt videójátékosokig 

Korunkban egy fiatal fejlődését talán leginkább befolyásoló tényező a digitális világhoz való viszonya, vagyis, hogy egészen kis kortól a szülei milyen módon mutatják be neki ezt a világot, majd pedig mennyire tudatosan vezetik be, készítik fel az abban rejlő veszélyekre és lehetőségekre. Szakmai szempontból nézve, maga a digitális világ nem egyszerűen jótékony vagy káros. A digitális világ hatásai nagyrészt a felhasználón és a felhasználási módon múlnak, vagyis hogy milyen életkorban, mennyi ideig, milyen tartalmat, milyen rendszerességgel és milyen módon fogyaszt. Minden életkorban lehet találni ugyan problémás szokásokat, de minél fiatalabb egy gyermek, annál sérülékenyebb, tehát a legkisebbek igénylik a legtöbb figyelmet e tekintetben. Ilyen módon a szülők edukálását sem lehet túl korán elkezdeni, mert a gyermek digitális nevelése az újszülöttnél elkezdődik, ez akár tudatos, akár nem.

Digitális függőségek és más problémák gyökerei

A digitális nevelésben vagy annak elhanyagolása következtében felmerülő problémák gyakran közös tőről fakadnak. Egyik leggyakoribb és legkorábbi hiba a gyermekek okoseszközökkel való nyugtatása, az úgynevezett „digitális cumi” vagy „okos cumi” jelenség. Ugyanakkor hasonlóan komoly problémák üthetik fel a fejüket később a videójátékok vagy a social media használat kapcsán. 

A Social media dzsungele

A social media számos lehetőséget és veszélyt, kihívást tartogat egy gyermek számára, amire fel kell őket készíteni. Az ott jellemző like vadászat, magamutogatás, gyakran igen problémás kommunikációs stílus, mind komoly hatással lehetnek egy fiatal lelki világára és fejlődésére is. A problémáik igen széles skálán manifesztálódhatnak.

Digitális mauglisodás, avagy az érzelmi intelligencia alakulása a szimulált élmények és kapcsolatok korában

A digitális dzsungelben, annak élményeivel magukra hagyott fiatalok nehéz helyzetbe kerülnek. Kíváncsi természetük ugyanis vonzza őket, hogy mind mélyebbre menjenek ebben a rengetegben, nagyfokú érzékenységük viszont sérülékennyé teszi őket, tanulékonyságuk pedig könnyen odavezethet, hogy elsajátítják a digitális dzsungel íratlan viselkedési és gondolkodási elveit, és azok szerint el-Mauglisodnak.

Digitális Nevelés a gyakorlatban 

Bár a problémák zöme a digitális világban, annak élményeivel magára hagyott fiataloknál jelentkezik, a digitális nevelés a szülőkkel kezdődik. Nekik kell elsőként szembe nézniük a ténnyel, hogy a technológia gyors fejlődése miatt az a tudás és eszköztár, amit szüleiktől kaptak nem elegendő. Legalább is egy minimális szinten meg kell ismerkedniük a digitális világgal, annak törvényszerűségeivel, és nekik is fejleszteniük kell a digitális tudatosságukat, vagyis, hogy mivel mennyi időt, miért és hogyan töltenek. Ezt követően tudnak csak hitelesen segíteni a gyermekeiknek ugyanebben, és felállítani a megfelelő kereteket, illetve hatékonyan kommunikálni a digitális világban szerzett élményekről. Így lehet az adott életkornak megfelelő digitális házirendet felállítani és felkészíteni, vagy éppen kísérni, támogatni a gyerekeket amikor arra van szükség.

A program változtatásának jogát fent tartjuk! 

Jelentkezési határidő: 2024. ÁPRILIS 19.‼️‼️‼️

JELENTKEZÉS